Turun kasvatuksen ja opetuksen henkilöstö kokee ylpeyttä omasta työpaikastaan – koulustaan tai päiväkodistaan, mutta samalla kaupungin hallinto jää etäiseksi. Turun oppimispolkuselvitys oli iso askel osallisuuden ja vuoropuhelun lisäämiseksi.
Turun kaupungin opetuksen ammattilaiset ovat tyytyväisiä omaan kouluunsa. Suurin osa henkilöstöstä varhaiskasvatuksesta toiselle asteelle kertoo olevansa ylpeä työpaikastaan. Samaan aikaan suurin osa henkilöstöstä ei koe tulevansa riittävästi kuulluksi kaupungin hallinnossa ja päätöksenteossa.
Turun kaupunki nähdään houkuttelevana työnantajana toisella asteella useammin kuin perusopetuksessa ja varhaiskasvatuksessa.
Kohti vahvempaa vuorovaikutusta
— Asiantuntijaorganisaatiossa henkilöstöä on syytä kuunnella, sanoo perusopetuksen palvelualuejohtaja Tommi Tuominen.
Hänestä Turun oppimispolkuselvitys oli iso askel vuoropuhelun vahvistamiseksi. Siinä kuultiin perusteellisesti 2 900:aa kasvatuksen ja opetuksen työntekijää.
Tuominen arvelee, että työkuorman kasvu vaikuttaa henkilöstön näkemyksiin työnantajastaan. Esimerkiksi perusopetukseen on tullut vuoden 2020 jälkeen 900 oppilasta lisää, noin 3 000 oppilasta opiskelee väistötiloissa, monikielisiä oppilaita on merkittävästi enemmän kuin ennen ja samalla kaupungin taloutta on pitänyt tasapainottaa.
Toisaalta näkyy myös positiivisia signaaleja: tuoreen Kunta10-kyselyn mukaan yli 90 prosenttia henkilöstöstä kokee tekevänsä merkityksellistä työtä. Suuri osa kokee työyhteisönsä voimavarana.
Kaupunki kuulee henkilöstöään monin tavoin. Erilaisia kyselyjä tehdään paljon. Jos työyhteisöön liittyen herää huoli, asiaan voi hakea apua ja tukea helposti verkkolomakkeella. Henkilöstön yt-ryhmät kokoontuvat säännöllisesti.
Osallisuus syntyy hyvästä johtamisesta
Tuominen uskoo, että osallisuuden kokemus syntyy hyvästä lähijohtamisesta ja hallinnon käytänteiden avaamisesta oppilaitoksissa. Kaupunki tukee rehtoreiden johtamisvalmiuksia ja kannustaa työkulttuuriin, jossa työntekijät saavat vaikuttaa asioihin arjessaan.
Ison kaupungin hallinto jää helposti työntekijälle etäiseksi. Turun kaupungissa pelkästään perusopetuksessa on lähes 1 500 työntekijää. Tuomisen mukaan pitää kysyä henkilöstöltä, mikä olisi hyvä tapa vahvistaa osallisuutta. Hän on saanut myös palautetta, että kyselyjä on liikaa.
Yksi ponnistus vuoropuhelun ja osallisuuden lisäämiseksi ovat perusopetuksen yhteiset suunnittelu- ja koulutuspäivät ensi syksynä. Niissä perusopetuksen kaikki opettajat kootaan opetuksen ajankohtaisten asioiden äärelle.
Suositus
- Turku selvittää, miten kasvatus- ja opetushenkilöstö haluaa vaikuttaa ja osallistua kaupungin päätöksentekoon.
Turun oppimispolkuselvityksessä vuonna 2024 selvitettiin turkulaisten lasten ja nuorten oppimista, kasvatus- ja opetushenkilöstön työarkea, tiloja ja palvelujen järjestämistä. Siihen osallistui 2 900 Turun kaupungin kasvatus- ja opetusalan ammattilaista varhaiskasvatuksesta toiselle asteelle sekä 300 lasta ja nuorta. Jokaisesta keskeisestä kehittämiskohteesta on tehty suositus.
Lisätietoa: Osaava ja oppiva Turku.