Kaikilla on mielipide koulusta - Turku kysyi opettajilta

Opettaja ja oppilas pulpetin äärellä. (Picture: Hannu Aaltonen)

Kansallinen ja paikallinen huoli lasten ja nuorten hyvinvoinnista ja osaamistulosten laskusta toimi lähtökohtana Turun kaupungin laajalle osaamisen ja oppimisen selvitystyölle. Turvallisuus, lukutaito ja henkilöstöön panostaminen nousivat teemoiksi, joihin panostamalla osaamistaso kääntyy nousuun. Laajassa oppimispolkukyselyssä kysyttiin 2 900 kasvatus- ja opetusalan ammattilaiselta päiväkotien ja koulujen arjesta sekä lasten ja nuorten oppimisedellytyksistä. Lisää näkemystä tilannekuvaan toivat 300 lapsen ja nuoren kanssa käydyt ryhmäkeskustelut.

Ensimmäistä kertaa järjestetyssä oppimispolkukyselyssä selvitettiin turkulaisten lasten ja nuorten oppimista, kasvatus- ja opetushenkilöstön työarkea, tiloja ja palvelujen järjestämistä. Kyselyn vastausten perusteella kehittämiskohteiksi nousi kolme selkeää teemaa: turvallisuus, lukutaito ja perustaitojen vahvistaminen sekä henkilöstön hyvinvointi. Kehittämiskohteiden pohjalta on laadittu suositukset lasten ja nuorten palveluiden parantamiseksi ja kyselyn tuloksia käytetään päätöksenteon tukena ja toimenpiteiden suunnittelussa.

— Pormestariohjelman tavoite maan parhaasta oppimispolusta harppaa näiden suositusten myötä vauhdilla eteenpäin. Nyt pystymme huomioimaan henkilöstön arjen kokemukset entistä paremmin päätöksenteossa, sanoo kasvatuksen ja opetuksen apulaispormestari Piia Elo.

Turun väestönkasvu haastaa myös kasvatuksen ja opetuksen ammattilaiset

Turku kasvaa ja kansainvälistyy tällä hetkellä vauhdilla. Kaupungin strategiajohtaja ja väestökehityksen asiantuntija Timo Aron mukaan Turun elinvoiman kannalta on olennaista, miten kaupunkiin muuttavat ihmiset kotiutuvat, kouluttautuvat ja työllistyvät. Tässä kaikessa päiväkodeilla, kouluilla ja oppilaitoksilla on keskeinen rooli.

— Ne ovat solmupisteitä, joiden varaan arki rakentuu. Jos lapsiperheet kokevat kaupungin kasvatus- ja opetuspalvelut ja oppimisympäristöt laadukkaiksi, se on valtava kilpailukyky- ja pitovoimatekijä, Aro sanoo.

Turkulaisten oppijoiden perustaidoissa (lukeminen, kirjoittaminen ja laskeminen) on kyselyn mukaan reilusti parantamisen varaa. Lukutaidon edistämiseksi tehdään jo nyt paljon, ja esimerkiksi päiväkotien päivittäisistä lukuhetkistä on tehty pakollisia kaupungin varhaiskasvatussuunnitelmassa. Lukutaidon vahvistamista koulun arjessa tuetaan myös vastavalmistuneen Lasten ja nuorten lukutaito-ohjelman myötä.

Turvallista oppimispolkua pitää vielä rohkeasti parantaa

Lasten, nuorten ja aikuisten turvallisuus nousi kyselyssä esiin selvästi, ja turvallinen arki valittiinkin yhdeksi kehittämisteemoista. Myös lapset ja nuoret toivat ryhmäkeskusteluissa esiin, että he tarvitsevat lähelleen helposti tavoitettavia aikuisia ja toivovat heiltä aitoa välittämistä. Aikuisen läsnäolo on tärkeää myös fyysisen turvallisuuden kannalta.

Lasten ja nuorten palveluiden muutosjohtaja Anu Parantainen näkee, että kaikille turvallinen arki rakentuu sekä ympärillä olevien ihmisten arvostavista kohtaamisista että ympäristönä olevien opetustilojen, käytävien ja pihojen toimivuudesta. Kun nämä ovat kunnossa, myös osaaminen ja oppiminen vahvistuvat. Kaupunki voi tukea henkilöstönsä työtä esimerkiksi koulutuksilla, valitsemalla yhteisiä painopisteitä tai jakamalla hyviä käytäntöjä.

Oppimispolkukysely toi esiin kaupungin eri yksiköiden erilaisen arjen. Ryhmähaastatteluihin osallistui henkilöstöä kaikkiaan reilusta 100 yksiköstä, tuli selvästi esille, että onnistumiset ja haasteet eivät jakaudu tasan.

– Kaupungin pitää ottaa aktiivisempi rooli yhdenvertaisten kasvun ja oppimisen olosuhteiden varmistamisessa. Henkilöstö esitti useita koulutustarpeita, joihin lähdemme suunnittelemaan ratkaisuja. Tämän lisäksi tarvitaan myös rakenteiden ja johtamisen rohkeaa uudelleentarkastelua, sanoo Turun kasvatus- ja opetusjohtaja Timo Jalonen.

Osaava ja oppiva Turku